Danas ćemo nabrojati neke djelove rashladnog sistema
1. Hladnjak
•Prva stvar koja svima padne na pamet kada se spomene rashladni sistsem agregata je svakako – hladnjak. Hladnjak ima ulogu da prihvati toplu tečnost koja izlazi iz agregata. Zatim se ta tečnost u hladnjaku hladi i nastavlja da cirkuliše dalje kroz sistem. Saće na hladnjaku je namerno takvog dizajna kako bi omogućilo prolazak vazduha kroz hladnjak i brzo hlađenje tečnosti koja se nalazi u hladnjaku.
2. Rezervar rashladne tečnosti
•Osim hladnjaka, tu je i rezervoar rashladne tečnosti u kojem se nalazi rashladna tečnost. Rezervoar rashladne tečnosti takođe je jednim krajem povezan sa hladnjakom, a sa drue strane ima povratni vod iz agregata.
3. Vodene pumpa
•Da bi tečnost cirkulisala kroz sistem, potrebna je vodena pumpa koja “gura” tečnost kroz sistem. Ukoliko vodena pumpa ne bi postojala, cjeli sistem ne bi imao smisla, jer čim bi se agregat i tečnost zagrejali više ne bi dolazilo do hlađenja agregata, jer bi se topla voda zadržala u agregatu.
•Vodena pumpa služi da voda cirkuliše kroz sistem i da dođe u hladnjak u kom će se ohladiti do određene mjere, a zatim će ponovo nastaviti put do agregata. Kao što vidite bitno je da rashladna tečnost dospe u hladnjak i da je vozilo u pokretu. Tu dolazimo do još jednog bitnog djela – ventilatora. U slučaju da upadnete u gužvu ili ako iz nekog drugog razloga vozilo dugo radi u mjestu, to znači da nema protoka vazduha i da tečnost ne može da se ohladi unutar hladnjaka. Ventilator je tu da u tim situacija veštački proizvede protok vazduha kroz hladnjak i ohladi tečnost.
4. Ventilator
•Ventilator se uključuje na određenoj temperaturi, koju je proizvođač odredio za dati model agregata. Ta temperatura je proračunata na osnovu optimalnog vremena kojem je ventilatoru potrebno da za određeni broj stepeni ohladi tečnost u hladnjaku. Dolazimo do pitanja, kako ventilator prepoznaje kad da se uključi? Postoje dva načina pomoću kojih ventilator dobija signal da se uključi. Stariji motocikli imaju jedan bimetalni senzor u hladnjaku koji kada dođe do određene temperature pravi električni spoj i šalje signal ventilatoru da se uključi. Istim principom, kada se tečnost ohladi, bimetalni senzor gubi kontakt i ventilator prestaje sa radom.
•Drugi način na koji ventilator dobija informaciju da treba da se uključi je putem ECU sistema. Na nešto novijim motociklima sve se kontroliše preko ECU (elektronska kontrolna jedinica agregata) sistema, koji putem senzora očitava temperaturu i zatim šalje signal i uključuje ventilator prema potrebi.
5. Termostat
•Još jedna bitna komponenta je i termostat. Budući da je agregatu ipak potreba određena minimalna radna temperatura, potrebno je da tečnost u određenim situacijama ne cirkuliše kroz sistem. Tu na scenu stupa termostat. Termostat funkcioniše tako što na određenoj temperaturi otvara i zatvara protok kroz sistem. Na primer, na nekim agregatima termostat počinje da se otvara na 80° celzijusa, a kako temperatura agregata raste on je sve više otvoren i na primer na 90° celzijusa potpuno je otvoren i pušta potpun protok tečnosti kroz sistem. Zatim, ako temperatura nastavi da raste, sledeća stvar koja se uključuje na određenoj temperaturi je ventilator. U principu, termostat služi da agregat brže dostigne radnu temperaturu.
Коментари
Постави коментар