Lanac,remen,kardan razlike izmedju prenosa

• Motori za prenos snage na točak uglavnom koriste tri vrste prenosa - lanac i lančanike, remen ili kardan. Sva tri prenosa koriste se od kada postoje i motor.Površno posmatrano, za lanac važi da je prljav i da mu je potrebno redovno čišćenje i podmazivanje.Sa druge strane, proizvođači motocikala naglašavaju da je prednost kardana u odnosu na lanac to što ne zahteva održavanje. Da li je zaista tako?

Lanac i lančanici 

•Ovaj tip prenosa je najčešći kod motora. Veoma je jednostavan, sastoji se od lanca i jednog para lančanika. Može se naći na svim tipovima motora i postoje dobri razlozi zbog čega je to tako.

• Vrlo efikasno prenose snagu sa gubitkom od svega 3% i pritom su jako izdržljivi. Pored toga, cjeli sklop je kompaktan i relativno lagan. Velika prednost ovog tipa prenosa ogleda se u tome što se prenosni odnos lako mjenja različitim brojem zubaca lančanika.

• Havarije, odnosno pucanje lanca je vrlo rijetka pojava i skoro uvijek se može pripisati nepropisnoj montaži. Čak i kada se pohabaju, uvijek će vas dovesti do kuće. Zamjena lanca i lančanika je brza i jednostavna radnja. Smatraju se potrošnim materijalom.

• Cjena setova zavisi od kvaliteta i veličine lanca, kreće se od 80 evra za manje motore, pa čak i do 200 evra za one snažnije. Radni vjek lanca zavisi od načina vožnje i održavanja. Točkarenje i naglo dodavanja gasa brzo uništavaju lanac.

•Uz razumnu vožnju i održavanje, lanac može da potraje čak i do 40.000 kilometara. Ukoliko se koristi neki od uređaja za automatsko podmazivanje, onda može da potraje i duplo više.

•Najveća mana ovog tipa prenosa jeste održavanje. Lanac zahtjeva redovno pranje i podmazivanje. Kako se haba, lanac se tegli pa je periodično potrebno „naštelovati“ zategnutost lanca. Obično, djelovi oko lanca imaju veću akumulaciju prljavštine i sam prenos je relativno bučan i pomalo grub.



Remen

• Remen je sistem prenosa koji se ređe koristi na motorima. Obično ih koriste kruzeri, čoperi, i sl. Često ćete ih videti na „Harlijima“ i kod BMW-ove „F“ serije.

• Tehnički gledano, remen funkcioniše poput lanca i može se reći da je njegova alternativa. Nešto je veći gubitak snage u odnosu na lanac, te iznosi oko 9%. Nema lakih promena prenosnog odnosa kao kod lanca.

• Za razliku od istog, remen ne zahtjeva nikakvo održavanje. Nema podmazivanja i podešavanja, sve je čisto i uredno. Cjeli sistem je bešuman i veoma prijatan za vožnju, jer remen „upija“ manje trzaje i bolje podnosi nespretno menjanje brzina i lošiju kontrolu kvačila.

• Koliko je remen pogodan i odličan za nježniju vožnju, toliko je sa druge strane i osetljiv na grubost. Remen nije pogodan za prenos velike snage pri naglom davanju gasa. Ukoliko se između remena i remenice nađu krupnije nečistoće, one vrlo brzo mogu da naprave štetu koja zahtjeva kupovinu novog remena. Zbog toga se remen ne koristi na sportskim motociklima i onima za vožnju van asfalta.

• Radni vjek remena je znatno duži od lanca. Mogu da potraju čak i do 100.000 kilometara. Remenice se ne menjaju ako nisu oštećene. Na primjer, remen za BMW F800ST koštaće vas oko 200 eura bez ugradnje. Zapravo, ovo je jedan od jeftinijih primera, za druge modele možete očekivati i veće sume.
















Kardan

• Kod putničkih motora iz visoke klase, kardan je norma. Jer oko kardana vlasnik nema šta da brine, njegovo je samo da vozi. Tako se stvorio mit da je kardan sklop koji ne zahtjeva održavanje. Svakako da je potrebno na propisanom servisnom intervalu zamjeniti ulje i podmazati nutove propisanom mašću. Posebno treba obratiti pažnju na manžetne kako voda i prašina ne bi došle do sklopova.

• Prednost kardana je što prenosi snagu nečujno i čisto. Cjeli sklop je zatvoren u kućište, pa vlasnik ne mora da brine o podmazivanju i održavanju jer je to posao servisa u kom održava motor.Sam kardan može da traje koliko i sam motocikl. Kako je kardan zapravo komad metala, stručno rečeno vratilo, veza između agregata i točka je kruta, kardan ne može da „upije“ trzaje poput remena i lanca.

• Loša osobine kardana su veliki gubitak snage kroz sklop, čak i do 20%. Problem leži u tome što kod motora, kardan mora da prenese snagu na točak pod uglom od 90 stepeni. Cjeli sklop je znatno teži od lanca i remena što negativno utiče na celokupnu težinu motocikla. Ta dodatna težina je pri tom i neovešena što negativno utiče na rad vešanja motocikla. Zbog toga, kardan nećete naći na takmičarskim motorima i njihovim replikama.

• Kod starijih motora sa kardanom, pri naglom dodavanju gasa, primetno je podizanje celokupnog motora sa sve vozačem. Ovaj fenomen objašnjava se Njutnovim trećim zakonom. Reakciona sila teži da celokupan motocikl okrene oko osovine točka što rezultira podizanjem celog motora.Na novijim konstrukcijama kardanskog prenosa pomenuti efekat je manje osjećan.













Sta izabrati?


• Svaki način prenosa, kako lanac, tako I remen i kardan, ima različite prednosti i mane. Jedinstveno rešenje ne postoji, već zavisi od specifičnog načina korišćenja motora. Zbog toga postoji velika varijacija u svijetu motora koja, ipak ima logično objašnjenje. Na vama je da na osnovu ovih objašnjenja, napravite pravilan izbor koji odgovara vašim potrebama i mogućnostima.


Hvala na čitanju,želim vam sigurnu vožnju.Pogledajte i naše ostale objave vama je to sitnica a nama puno znači,komentarišite a mi se čujemo u sljedećem postu.








Коментари