Kako olakšati vožnju motora po vrućini
•Ljeto je period kada se motoristi najviše voze. Vozači automobila zavide motoristima kako sa lakoćom prolaze kroz gužvu misleći - lako je njima.
•Nekoliko praktičnih savjeta za sve one koji se voze po vrelini ili planiraju moto avanturu u okruženjima gde vladaju visoke temperature.
Na preko 40 stepeni na motoru
•Vožnja u uslovima kada su temperature visoke, jedan je od najtežih izazova za svakog motoristu. Hladnoća je riješiva dobrom opremom, ali toplota, gotovo nikako.
•Na otvorenom, motorista je iznad asfalta sa kojeg zrači toplota. Okružen je drugim vozilima koja dodatno griju vazduh i ispuštaju izduvne gasove koje motorista udiše. Odmah ispod motoriste je agregat motocikla koji konstantno radi pod velikim termičkim opterećenjem.
•Vrelina je nekada tolika da se rezervoar, sedište i ram zagreju tako da se golom kožom ne mogu dodirnuti. Na sve to, motorista nije ništa manje ugrožen i prijete mu sve opasnosti zbog koje mora da nosi zaštitnu opremu.
•Motorista ne može da nosi ljetnu garderobu, nema klimu niti mu je flašica sa vodom lako dostupna kao u kabini automobila, te vožnja tokom vrelih ljetnih dana predstavlja pravi izazov.
Koju opremu koristiti kada su visoke temperature
•Čak i pomisao da ste na direktnom suncu u čizmama, kožnom kombinezonu, sa rukavicama na rukama i kacigom je neprijatna. Nema diskusije da li je oprema potrebna ili ne, rizik od nesreće je uvijek prisutan, a zakoni fizike vas neće poštedeti povreda.
•Bilo da se radi o kožnoj ili tekstilnoj opremi svakako će vam biti pretoplo. Postoji i treća opcija, takozvana „mesh“ oprema. Radi se jaknama koje koriste mrežicu umesto komada tekstila ili kože i spada u „letnje“ komade opreme.
•Problem kod „mesh“ opreme je taj što dozvoljava direktan udar vrelog vazduha na telo zbog čega ćete brzo dehidrirati i bukvalno se sparušiti od vreline. Mesh oprema nije dobra ukoliko planirate puno kilometara pri visokim temperaturama.
•Takođe, vožnja u majici nije prihvatljiva jer ćete izgoriti, a još gore u slučaju nesreće, rizikujete teže povrede. Dobar trik je da natopite majicu vodom. Preko nje, koristite klasičnu moto jaknu za sve sezone. Zatvorite sve luftere i dobićete nešto komfora u narednim kilometrima.
Vožnja u danu kad su najveće temperature
•Bez obzira koliko ste dobro opremljeni i u odličnom fizičkom i zdravstvenom stanju, izbegavajte vožnju u najtoplijem delu dana, tj. oko ručka. Dobro isplanirajte dnevnu kilometražu, a u vožnju krenite rano ujutro. U vrijeme najjačeg sunca, napravite dužu pauzu, pa nastavite vožnju od kasnih popodnevnih sati do uveče.
•Ljeti je dan dugačak, pa ako ste disciplinovani, imaćete sasvim dovoljno vremena da pregazite dobar dio kilometraže izbegavajući najveću vrućinu.
•Ne pokušavajte da “izdržite” jer rijetko ko sem profesionalih vozača može da istrpi tako surove uslove. Dehidracija dovodi do glavobolje, grčeva u mišićima, suženja vidnog polja, vrtoglavice, i značajnog pada koncentracije. Na motoru, koji je psihofizički izuzetno zahtevan za vožnju, dovodite sebe u ogromnu opasnost. Hidratacija ima ogromnu važnost u takvim uslovima, ali isključivo vodom. Kafa, energetska pića i alkohol ne smiju da se koriste.
Provjeravajte svoj motor
•Po vrelini, na mukama nije samo motorista već i njegov motocikl. Vrelina je nemilosrdan test pouzdanosti jer su tada svi sklopovi pod velikim opterećenjem. Agregat treba štedeti kroz obrtaje, što znači bez naglog otvaranja gasa i kratkih ubrzanja. Prije puta, obavezno proverite stanje rashladnog sistema. Odnosno, količinu rashladne tečnosti, stanje crijeva i šelni kao i stanje hladnjaka, koji mora biti besprekorno čist.
•Takođe, pumpa za benzin je sklona pregrevanju, pogotovo ako je u rezervoaru manja količina benzina. Ako ste imali bilo kakve simptome koji ukazuju na pumpu, servisirajte ceo sklop i ne vozite na rezervi.
•Gume su posebno ranjivi jer se na vrelom asfaltu ubrzano troše, pogotovo ako je motor natovaren prtljagom i suvozačem.Obavezno proverite i podesite pritisak u gumama kako bi izbjegli ubrzanu degradaciju.
Коментари
Постави коментар